Novohradská 3,
821 09 Bratislava
Tel: 02/210 28 300 (recepcia)
Tel: 02/210 28 301 (riaditeľka)
Tel: 02/210 28 324 (jedáleň)
Tel: 02/210 28 XXX (kabinety cez priame klapky)
E-mail: vedenie@gjh.sk
Zobraziť podrobnejšie kontakty
2. apríla 2025 popoludní sa v priestoroch našej školy konal posledný OKRÚHLY STÔL venovaný téme: VEDA, TECHNIKA A MEDICÍNA V SLUŽBÁCH MIERU A VOJNY.
Akcia mala zásadne iný priebeh, ako doterajšie OKRÚHE STOLY. Bola moderovanou študentami KVINTY ( Horváthová Hanka, Pavlusová Stella, Pavelka Jonáš ).
Stretnutie malo formu CELOŠKOLSKEJ KONFERENCIE, ktorá mala 2 časti.
A. V prvej časti OKRÚHLEHO STOLA prebehla prehliadka najúspešnejších prezentácií projektov na ústrednú tému. Kolegovia prírodovedných predmetov našej školy ( Beličková, Bendíková, Chalupková, Letanovská, Maťašovská a Oravec ) od jesene aktuálneho školského roku pripravovali so svojimi študentmi v triedach KVINTA + 2.A +3.A + 3.B + 3.C + MYP IV. + MYP V. niekoľko relevantných projektov.
V rámci prípravy projektov sa spoločne so študentmi venovali mnohým témam. Napríklad: HISTÓRIA VÝVOJA ATÓMOVEJ BOMBY, HIROŠIMA A NAGASAKI, CERN, PRINCÍP ŠTIEPENIA URÁNU( ALEBO PLUTÓNIA ), VODÍKOVÁ BOMBA, FERMI - 1. JADROVÝ REAKTOR, JADROVÉ ELEKTRÁRNE NA SLOVENSKU, VPLYV JADROVÉHO ŽIARENIA NA ČLOVEKA, VÝVOJ LETECTVA POČAS 2. SVETOVEJ VOJNY, PONORKY, BALISTIKA, OPPENHEIMER, EUGENIKA + MENGELEHO EXPERIMNTY + NACISTICKÉ NEMECKO, TRAUMA A PYCHOLOGICKÉ NÁSLEDKY VOJNY, RADIAČNÁ CHOROBA PO HIROŠIME A NAGASAKI, POUŽITIE HORČIČNÉHO PLYNU A INÝCH CHEMICKÝCH ZBRANÍ, PERVITÍN ( METAMFETAMÍN ) A NACISTICKÍ VOJACI, PROJEKT MANHATTAN : CHÉMIA ZA ATÓMOVOU BOMBOU, VZNIK PROGRAMOVANIA A NÁSLEDNÝ VÝVOJ INFORMATIKY V KONTEXTE S 2. SVETOVOU VOJNOU....
Z mnohých projektov vybrali spoločne tie najzaujímavejšie, ktoré boli na pôde celoškolskej konferencie 2. apríla 2025 v prítomnosti váženého hosťa, zastupujúceho vedeckú profesionálnu obec - pána Pavla Čekana odprezentované aj záujemcom našej školy.
Dozvedeli sme sa mnoho zaujímavých informácií na témy : VYNÁLEZY 2. SVETOVEJ VOJNY, VODÍKOVÁ BOMBA , PSYCHOLOGICKÉ NÁSLEDKY A TRAUMA VOJNY, VZNIK A VÝVOJ PROGRAMOVANIA + INFORMATIKY.
Študenti MYP IV. divadelnou formou stvárnili príbeh objavu penicilínu pánom Flemingom, ako aj dôsledky tohto vedeckého úspechu. V závere dramatizácia aktuálne zdôraznila súčasný problém antibiotickej rezistencie. Hra nápadito vyzdvihla dôležitosť penicilínu, ale súčasne bola neprehliadnuteľným varovaním pred jeho možným zneužívaním.
Študenti MYP V. taktiež formou simulačnej scénky zobrazili neustále aktuálne nebezpečie zneužitia vedeckých poznatkov autoritatívnymi režimami. Študenti sa tejto náročnej témy zhostili muzikálovou formou. Muzikál predviedli pod názvom : IN THE SHADOWS ( The youth we were ), ktorým kreatívne poukázali, ako boli poznatky z genetiky a z evolúcie dezinterpretované a zneužívané nacistickým Nemeckom.
Študenti MYP V. svojím kreatívnym stvárnením danej témy odvážne nastavili zrkadlo aj komplikovanej súčasnosti....
B. V druhej časti OKRÚHLEHO STOLA bol priestor pre hosťa CELOŠKOLSKEJ KONFERENCIE , pre pána Čekana.
Moderátori vyzvali viacerými otázkami hosťa pána Čekana, aby sa vyjadril k prezentáciám, ktoré si so záujmom vypočul... Pán Čekan viackrát upozornil, že aj vedec je len človek.... Napriek tomu by nemal vo svojej neľahkej bádateľskej profesii zabúdať aj na morálny dopad výsledkov svojej vedeckej / výskumnej práce...
Čo dodať ma záver ? bolo by nesporným prínosom, ak sa nám všetkým podarilo na pôde našej Spojenej školy odštartovať novú tradíciu - intenzívnejšiu a nápaditú medzipredmetovú spoluprácu ....Takýto spôsob vyučovania + štúdia je nesmierne náročný, ale výsledky a zážitky všetkých zúčastnených aktérov rozhodne za takto vynaložené úsilie stoja.
koordinátor celoškolského projektu MIER NIE JE SAMOZREJMOSŤ, Hana Mlynarčíková, PK DEJEPIS